Klik hier naar HOME pagina

St-Bernadette - Mortsel / Edegem

25 juli 2022

Maandagavond Fietstochten

Vanaf maandag 6 juni hervatten wij onze wekelijkse avondfietstochten van ongeveer 25 km. We hebben een drietal tochten uitgestippeld waaruit we kunnen kiezen.

We komen steeds samen om 19:30u op het pleintje in Hof Savelkoul en rijden aan de gebruikelijke snelheid.

In overeenstemming met het bericht van onze teamleider Guy Verhemeldonck vragen wij een deelname van € 0,50.

Tochtleiders: Marc Roland of Jos Wellens

Fietsvierdaagse 2022

Van 22 augustus t.e.m. 25 augustus

De fietsvierdaagse gaat door van 22 t.e.m. 25 augustus.

De voorbereidingen verlopen naar wens en de vier tochten werden met de fiets reeds een eerste maal verkend. Zoals gemeld in de editie van juni gaan we met iedere tocht naar een andere windstreek en kiezen we voor mooie landschappen of plaatsen die we met OKRA nog niet of lang geleden bezocht hebben.

De ritten naar de vier windstreken

Dag 1 - Naar het zuiden – Hazewinkel

Dit is de herhaling van een tocht van vorig jaar met een picknick aan de plas van surfclub Hazewinkel Windsurfing VZW. Deze tocht was voor velen een voltreffer, vandaar onze keuze om deze mooie tocht opnieuw te programmeren. We fietsen hier veel kilometers naast het water.

Een bondige beschrijving van de route zou als volgt kunnen: op fiets-o-strade Antwerpen-Brussel, Duffel; jaagpad Nete, waterbekken Antwerpse Waterwerken, overstromingsgebied Grote Vijver, jaagpad Dijle, jaagpad Leuvense Vaart, Zennegat; Nat. Res. Arkenbos, Watersportbaan Hazewinkel, plas

De Bocht, Prov. Dom. Broek de Naeyer, Klein Willebroek, Boom; jaagpad Rupel, Noeveren, Schelle, Kasteel Cleydael.

Deze tocht is ongeveer 60 km lang en Harry Vanden Wijngaert zal de tochtleider zijn.

Dag 2 – Naar het oosten - Zoersel Grobbendonk

Het is de langste tocht van de vierdaagse en was tot voor enkele jaren een klassieker voor ons trefpunt. Veel leden hadden een verleden in de jeugdbeweging en voor hen waren de bossen in dit gebied bijna een tweede thuis.

Plaatsen onderweg zijn o.m. Vremde, Ranst, Albertkanaal, Zandhoven, Nat. Res. Heiblok, Vl. Nat. Res. Zoerselbos, Nat. Res. Lovenhoek, Grobbendonk, Kleine Nete, Netekanaal en Badhuis.

Deze tocht zal ongeveer 70 km lang zijn en de tochtleider is Jos Wellens.

Dag 3 – naar het westen – Beveren Kruibeke

Het Waasland is onze 3e bestemming. We fietsen eerst naar het Steenplein om er de overzet te nemen naar de Linkeroever en volgen dan de Sint-Annaroute tot in Beveren. Na de lunch volgen we een zelf uitgestippelde route vol contrast tot in Kruibeke waar de overzet nemen naar Hoboken.

Plaatsen onderweg zijn o.m. Ringfietspark, Noordersingel, nieuw ZNA Ziekenhuis, Scheldekaaien, Steenplein, St.- Anneke, Esmoreitpark, St.-Annabos, Oosterweelwerken LO, fietsbrug E34, Halve Maan en Defensieve Dijk, Kapel van Onze-Lieve-Vrouw van Gaverland in Melsele, Kasteel Cortewalle, Haasdonk, Bazel, Polders van Kruibeke, Fort 8, Domein Schoonselhof.

De tocht is 62 km lang

Tochtleider: Marc Roland

Dag 4 – naar het noorden – Berendrecht Zandvliet Lillo

Om de fietsvierdaagse af te sluiten schotelen we een speciale tocht voor, in het noorden tot aan de Nederlandse grens en met de waterbus terug tot in Hemiksem. Onderweg veel afwisseling langs fietspaden in de stad, in het natuurgebied van de Oude Landen, door residentiële wijken en landbouwgebied, havengebied met grote sluizen en ten slotte erfgoed in Lillo.

Plaatsen onderweg zijn Fiets-o-strade Antwerpen-Lier, luchthaven Deurne, te Boelaerpark, Sportpaleis, Burgemeester Gabriël Theunisbrug, Luchtbal, NMBS Antwerpen Noorderdokken, Nat.Res. Oude Landen, Stabroek, Antitankkanaal, grens met Nederland, Schelde-Rijnkanaal, BASF, Zandvliet- en Berendrechtsluis, Lillo-Fort, Waterbus en Hemiksem.

In totaal varen we ongeveer 1.30u en fietsen wij 62 km.

Tochtleider Marc Roland

Eten en Drinken

Wat nu al vaststaat is dat we de fietsvierdaagse beginnen met een ontbijt vóór we aan de eerste tocht beginnen en dat we na de laatste tocht samen met een etentje zullen nagenieten van de fietsvierdaagse. Het ontbijt en het etentje zijn voorbehouden voor de deelnemers en zullen plaatsvinden in het Atrium. Op deze dagen eten we ’s middags onze eigen boterhammen.

Voor de tweede en derde dag moeten we nog kiezen tussen een lunch onderweg of een diner in een restaurant/brasserie dicht bij Mortsel, dit zal afhangen van het aantal deelnemers en de voorwaarden die ze aanbieden.

Deelname

Wij zullen eerstdaags via mail een vragenlijst versturen om te weten wie van plan is om deel te nemen aan de fietsvierdaagse en op basis van deze antwoorden zullen wij daarna enkel met de geïnteresseerden verder communiceren.

Mocht u de mail niet ontvangen hebben en toch de vragenlijst willen invullen, neem dan telefonisch contact op met mij op het nummer 0478 44 50 91. Wie niet antwoord wordt verondersteld niet te willen deelnemen en krijgt daarna ook geen informatie meer over de fietsvierdaagse.

Wie wil deelnemen is niet verplicht om aan alle tochten deel te nemen.

Info Marc Roland

Fietswandeling van woendag 3 aug

“ The Great Old “

Na het uitpluizen van de fietsarchieven ben ik tot de vaststelling gekomen dat er al ca 170 fietswandelingen hebben plaatsgevonden en nog veel meer andere fietstochten (dagfietstochten, fietsvakanties en fietsvierdaagsen). Dan is het niet te verwonderen dat het bijna niet meer mogelijk is om nog nieuwe bestemmingen en ritten te vinden.

Toch is me dat nog gelukt; de omgeving van het Bosuilstadion heeft nog niet op het programma gestaan. Om er naartoe te fietsen gaan we over Borsbeek en Wommelgem door het Rivierenhof om daarna langs de Schotensteenweg de Bremweide te bereiken. Na het voorbijfietsen van “ the Great Old” komen we nog in het Bisschoppenhof en rijden daarna nog door de wijk Bosuil alvorens de terugweg aan te vatten. Deze zal lopen door een ander deel van het Rivierenhof, langs de Arena en door het Boelaarpark. Ook een ritje door het Prieel zal er niet aan ontbreken.

Zoals steeds vertrek aan het Atrium om 13u30

Tochtleider: Harry Vanden Wijngaert  0485 53 55 07

We hebben naar alle leden Sport een mail gezonden (07 juli) met de vraag aan welke tochten ze willen deelnemen. Aan de fietsers die aan geen enkele tocht meedoen hebben we naar de reden gepolst om hiermee rekening te kunnen houden voor volgend jaar.

Van de sportleden die geen mail ontvangen hebben vraag ik een mail te sturen naar okra.bernadette@gmail.com zodat wij onze verzendlijst kunnen aanpassen.

De leden die wel aan één of meerdere tochten deelnemen zullen binnenkort de lijst ontvangen van de geïnteresseerden. In deze mail zullen we kunnen melden hoe en waar we zullen lunchen of dineren en welke financiële afspraken zullen gelden.